Maataidetta

Olarin opetuspisteen keramiikan työpajan oppilaat loihtivat keväällä 2020 maataideteoksia. Niiden tekemisessä yhdistyvät luonnossa liikkuminen, sattuman vaikutus ja moniaistillisuus.

Maataidetta: liiku – kumarru – poimi – liiku – kumarru – poimi ja asettele taiteeksi

Olarin opetuspisteen keramiikan työpajan ensimmäinen tehtävä keväällä 2020 etäkuviksessa oli maataidetehtävä ulkona. Tehtävä löytyy myös Näkymätön luonto -tehtäväpankista.

Tehtävässä oleellista oli lähteä ulos luontoon kokemaan ympäristöä ja keräämään satunnaisesti materiaalia kolmiulotteiseen teokseen. Mennessäsi et tiennyt, millaisen teoksen, mihin ja mistä materiaaleista tulet tekemään. Tärkeää oli katsella, tunnustella, tarkastella ja antaa kokemuksen ja eteen sattuvan materiaalin vaikuttaa tulevaan. Myös paikka, johon teos tehdään vaikuttaa siihen.

Tehtävän pohjustukseksi katsottiin aluksi yhteisessä meetissä kuvia maataiteesta ja keskusteltiin materiaaleista sekä teoksen ajallisesta ulottuvuudesta. Teoksen katoavuuden vuoksi myös sen dokumentoiminen kuvaamalla olisi tärkeää.

Luonnonmateriaali nostettiin esiin taiteen materiaalina. Näkyväksi tuli usein niin tavallisia muotoja, materiaaleja ja kohteita, joihin emme joka päivä kiinnitä huomiota. Teoksen paikalleen jättäminen altisti työn sään vaikutuksille ja toi ajan kulumisen osaksi sitä.

Toivottavasti työt antoivat ihmettelyn ja ajattelun aihetta myös heille, jotka sattumalta omilla metsäretkillään niihin törmäsivät.

Keramiikan työpajan 14–19-vuotiaat oppilaat lähtivät yhteisen alustuksen jälkeen toteuttamaan tehtävää ennakkoluulottomasti niin kotipihoille kuin kauemmaksi lähimetsiin ja kävelyreittien varsille.

Useat oppilaat sanoivat, että ensin tekeminen oli hankalaa, koska oli kerännyt satunnaisia luonnonmateriaaleja, joiden käytöstä ei ollut mitään suunnitelmaa ja nyt pitäisi saada jotakin aikaan. Hetken miettimisen, materiaalin tarkastelun ja sommittelukokokeilujen jälkeen kaikki löysivät oman näkökulman tehtävään.

Materiaalien muoto antoi ajatuksia ja ohjasi tekemistä. Oppilaat kertoivat, että vaikka olisi ollut etukäteen ajatus siitä, mitä tekisi, teos muuttui löydetyn materiaalin vaikutuksesta toisenlaiseksi. Yhden löytämät materiaalit ja löydetty paikka mahdollistivat kolmiulotteisen työskentelyn helpommin, jollekin taas oli helpompaa tehdä teos tasolle koottuna.

Haasteena teoksen kokoamisessa oli myös se, että liimaa, narua tai mitään työkaluja ei ollut mukana. Oppilaat pitivät teoksen tekemisestä ja luonnossa työskentely koettiin miellyttävänä.

Tehtävä antoi kokemuksen taiteen tekemisestä luonnonmateriaalein. Huomattiin, että aina ei tarvitse olla tiettyjä, tarkoitukseen hankittuja materiaaleja. Teos voi olla täysin materiaaleista ja paikasta lähtöisin ilman etukäteen suunnittelua.

Oppilaat kuvasivat teoksensa. Teoksesta otettiin teoskuva ja toinen kuva, jonka avulla teoksen mittasuhteet pystyi hahmottamaan. Oppilaat nimesivät teoksensa itse. Aika oli mukana nimissäkin, joita olivat mm. koronaa karkuun ja iltatähti.

Ohessa olevat kuvat ja videot ovat oppilaiden dokumentointeja omasta teoksestaan.


Koronaa karkuun
Kuin kirsikka kakun päällä
Käpyseppele
Notre Dame
Iltatähti
Nimetön
Linnut sienillä

Teksti: Minttu Hyytiäinen

Julkaistu
9.6.2021