Valokuvatarinoita luonnosta ja kaupunkielämästä lasten ja nuorten silmin

Espoon kuvataidekoulun oppilaat ovat tutkineet kameran linssin läpi niin luonnon ilmiöitä kuin kaupunkimaiseman muuttuvia muotoja – lopputuloksena syntyi valokuvia, jotka kertovat tekijöidensä havainnoista, oivalluksista ja merkityksellisistä hetkistä.

Pääkuva: Kexin Chen (Mediajakso, 11–12-vuotiaat)

Valokuvaus on osa kuvataidekoulujen opintoja. Eniten valokuvausta harjoitellaan 11-13 –vuotiaiden mediajaksossa ja tätä vanhemmille oppilaille tarkoitetussa valokuvaustyöpajassa. Tärkeä osa valokuvaopintojen alkuvaihetta on oman havainnoinnin ja valokuvaustekniikan perusteiden harjoittelu. Suljinajat, himmenninaukot, kuvakulmat ja -koot tulevat pikkuhiljaa tutuiksi erilaisten tehtävien myötä. Tapiolan opetuspisteen ympäristö tarjoavat kiinnostavaa kuvattavaa niin luonnosta, arkkitehtuurista kuin kaupunkielämästä innostuneille valokuvaajille.

Mediajaksolaiset ja Tapiola Garden City

Syksyllä 2024 tusina kuvislaista vaelsi kamerat kaulassa WeeGeeltä Tapiolantorin läpi suihkulähteille. Tämä näky toi varmasti eloa Tapiolan vanhaan keskustaan. Mediajaksolaiset olivat lähteneet valokuvaamaan ulos, mukana kännykkää isompi ja painavampi digitaalinen järjestelmäkamera ja perustaidot valokuvaamisesta.

Ennen retkeä olimme luokassa katselleet vanhoja valokuvia Tapiolan puutarhakaupungista.

Sieltä löytyi tuttuja paikkoja mutta paljon oli muuttunut. Kysyin oppilailta mitä Tapiola merkitsee heille: ”Siellä on koulu, Ainoassa on hyvä hengailla, on harrastuksia, se on paikka, jossa tapasin parhaan ystävän.”

Wendao Sun (Mediajakso, 11–12-vuotiaat)

Matkan puolivälissä katetun ulkouima-altaan kohdalle käännyimme tarkastelemaan näkymää kauempaa.

Oppilas 12 v. (Mediajakso, 11–12-vuotiaat)

Oppilaiden kuviin oli tallentunut Tapiola Garden City ja sen julkisia taideteoksia, arkkitehtuuria ja luontoa, mutta heidän kuvissaan oli myös muuta. Oppilaat olivat kuvanneet toisiaan hienovaraisesti, tarkentaneet hiuskoristeeseen, kuvanneet sivusta ja tallentaneet spontaanit hauskat tilanteet: pianonsoittoa ja sienen tutkimista.

Olivia Viljakainen (Mediajakso, 11–12-vuotiaat)

Kuvaamisen lisäksi retkellä pääsi myös tutustumaan toiseen mediajaksolaiseen. Kuvausretki toimi jäänmurtajana: katso tuonne, kiva nähdä! Joku kiipesi katolle ja kutsui muut katsomaan. Toinen löysi tutun seinäpiirroksen ja näytti kuviaan muille.

Luokkaan palattuamme valitsimme kuvista parhaat ja kuvasarjoja tehdessään oppilaat kysyivät vielä kerran toisiltaan: Saako tämä kuva sinusta tulla esille? Voimmeko katsoa yhdessä kuvia?

Kuvasarjoista koostettiin videoesitys, joka oli esillä Tapiolan kirjastossa syksyllä 2024.

Työpajalaisten valokuvakirjat merkityksellisiä kuvia etsimässä

Ensimmäisen vuoden valokuvaustyöpajalaiset kuvasivat syksyllä 2024 niin luontoa kuin kaupunkinäkymiä erilaisten tehtävien kautta. Alkusyksystä lähdimme joka tiistai pienen alustuksen jälkeen ulos. Yhdellä kerralla tutkimme veden liikettä ja samalla oppilaat pääsivät kokeilemaan kameran lyhyen ja pitkän suljinajan vaikutusta liikkeen kuvaamisessa: saisiko pisaroiden liikkeen pysähtymään tai veden hulmuamaan kuin kankaan?

Oppilas 14 v. (Valokuvaus 1 -työpaja, 14–15-vuotiaat)

Toisella kertaa keskityimme himmenninaukon vaihtelun merkitykseen syväterävyydessä: millaisia yksityiskohtia luonnosta saa poimittua kameran kennolle suuren himmenninaukon avulla? Kolmannella kerralla käänsimme katseemme arkkitehtuurin tarjoamiin perusmuotoihin ja sommittelun merkitykseen. Näihin kuvausretkiin käytimme koko syyslomaa edeltävän valoisan ajan.

Kaisa Korhonen (Valokuvaus 1 -työpaja, 14–15-vuotiaat)

Oppilaiden seuraava urakka oli käydä läpi kuvauskerroilta syntynyt valtava kuvamäärä ja pohtia, millaisia itselle merkityksellisiä teemoja omista kuvista löytyy. Oppilaat valitsivat kuvistaan 10-20 valokuvan sarjan, antoivat sarjalle nimen ja kirjoittivat lyhyen esittelytekstin. Kuvat ja tekstit taitettiin kirjaksi, tulostettiin, sidottiin ja asetettiin esille Tapiolan kirjastossa syksyllä 2024 olleeseen Espoon kuviksen näyttelyyn.

Ethan Xu (Valokuvaus 1 -työpaja, 14–15-vuotiaat)

Kirjoihin valittujen kuvakokonaisuuksien kautta on mahdollista nähdä kuinka erilaisia näkökulmia ja merkityksiä oppilaat löysivät samasta ympäristöstä. Jollekin merkityksellistä oli betonin ja rapistuvan kaupungin visuaalisuus, toiselle luonnon tarjoamat yksityiskohdat, kolmas viehättyi maisemista ja rakennusten muodoista ja neljäs taas koki oman kuvasarjansa kertovan maailmankaikkeuden muutoksista.

Teksti: Elina Hartzell, mediajakson opettaja ja Ruusu Hulmi, valokuvaustyöpajan opettaja.

Myötätunto ja moninaisuus on Espoon kuvataidekoulussa vuosina 2022–2024 toteutettava hanke, jossa kehitetään vastuullisuuskasvatuksen näkökulmaa osana kuvataidekoulun pedagogiikka, samalla kun tuetaan koko koulun sitoutumista vastuullisten arvojen mukaiseen toimintaan. Hanke on saanut valtionavustuksen Opetushallitukselta. Blogikirjoitusten sarja esittelee hankkeen tuloksia.

Julkaistu
31.1.2025