Kuvataiteen ja muotoilun voima nuorten mielenterveydelle

Kuva: Camilla Bloom
Sain sysäyksen tälle blogilleni MTV:n rehtorikyselyn tuloksista, joissa nousi esiin nuorten mielenterveydelliset haasteet ja ahdistuksen lisääntyminen. Kyselyn mukaan nuoret kokevat kasvavaa stressiä ja ahdistusta, mikä on tärkeä signaali siitä, kuinka tärkeitä välineet nuorten tukemiseksi ovat. Kuvataide ja muotoilukasvatus voivat olla ratkaisevia välineitä näiden tunteiden käsittelemiseksi ja nuorten mielen hyvinvointiin.
Toinen tärkeä aihe, joka on herättänyt keskustelua, on kännykkäkiellon laki, joka tulee voimaan koulussa. Se tuo esiin, kuinka tärkeää on löytää tasapaino digitaalisuuden ja aitojen vuorovaikutustilanteiden välillä. Tämä laki voi tukea nuorten keskittymistä ja mielen hyvinvointia, mikä tekee siitä ajankohtaisen keskustelunaiheen.
Kuvataide ja muotoilukasvatus voivat tarjota nuorille ja aikuisille voimakkaita keinoja käsitellä ahdistusta ja emotionaalisia haasteita. Kuvataide ja muotoilu avaavat tilan itsensä ilmaisemiseen ja tunteiden purkamiseen turvallisella ja luovalla tavalla. Tämän blogikirjoituksen myötä haluan jakaa, miten nämä luovat ilmaisumuodot voivat tukea nuorten hyvinvointia ja auttaa heitä löytämään keinoja käsitellä ahdistustaan.
1. Itseilmaisu ja tunteiden purkaminen
Kuvataide ja muotoilu mahdollistavat itsensä ilmaisemisen tavalla, joka ei aina vaadi sanoja. Kun sanat eivät riitä kuvaamaan tunteita, kuvataide voi tarjota kanavan, jonka kautta voi purkaa sisäisiä ristiriitoja, pelkoja ja ahdistusta. Maalaaminen, piirtäminen, veistämine tai muu luova työ voi olla terapeuttinen prosessi, jossa päästetään irti jännityksistä ja luodaan tilaa rauhoittumiselle.
2. Keskittyminen ja läsnäolo
Kuvataiteellinen työskentely vaatii keskittymistä ja läsnäoloa, mikä voi auttaa henkilöä suuntaamaan huomionsa pois huolista ja ahdistuksen lähteistä. Prosessi itsessään – väreihin uppoutuminen, materiaalin työstämisen rytmi ja muotojen luominen – voivat luoda mindfulness-efektin, jossa henkilö uppoutuu hetkeen ja kokee stressin ja ahdistuksen lievittyvän.
3. Kehon ja mielen yhteys
Muotoilukasvatus, erityisesti esimerkiksi tekstiilitaide ja kolmiulotteinen tekeminen, voi tukea ahdistuneita henkilöitä kehollisten tuntemusten tiedostamisessa. Kehon ja mielen yhteys vahvistuu, kun luovassa työssä huomio kiinnittyy fyysisiin liikkeisiin ja materiaalien muokkaamiseen, mikä voi auttaa tuntemaan hallinnan tunteen ja vähentämään ahdistusta.
4. Voimaantuminen ja itseluottamus
Kun ihminen kokee olevansa luova ja kykenevä tuottamaan jotain omaa ja ainutlaatuista, se voi lisätä itseluottamusta ja voimaantumista. Ahdistus voi usein johtua tunteista, kuten epäonnistumisesta tai riittämättömyydestä ja huonommuuden tunteesta. Luovan prosessin kautta voidaan kokea onnistumisen ja saavutuksen tunteita, jotka auttavat vähentämään näitä epävarmuuden tunteita.
5. Tunteiden käsitteleminen visuaalisesti
Monet tunteet, kuten pelko, ahdistus ja suru, menetys, ulkopuolisuuden tunne voivat olla vaikeita pukea sanoiksi. Kuvataide antaa mahdollisuuden käsitellä niitä visuaalisesti ja konkreettisesti, jolloin tunteet eivät jää vain päässä pyörimään, vaan ne voivat muotoutua osaksi taideteosta. Tämä voi luoda selkeyttä ja ymmärtämystä omista tunteista.
6. Yhteisöllinen tuki
Kuvataide- ja muotoilukasvatuksessa on usein vahva yhteisöllinen ulottuvuus. Yhteinen työskentely samassa pienessä ryhmässä ja saman opettajan lämpimässä ja kannustavassa ohjauksessa voi luoda yhteenkuuluvuuden ja tuen tunteen, mikä on erityisen tärkeää ahdistuksesta kärsiville. Ryhmässä työskentely voi auttaa lievittämään yksinäisyyden tunnetta ja lisätä sosiaalista yhteyttä, saada saman henkisiä kavereita, mikä puolestaan vähentää ahdistusta.
7. Tulevaisuuden toivon luominen
Kuvataide voi auttaa rakentamaan visioita paremmasta tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista, jotka voivat vähentää ahdistuksen ja pelon tunteita. Erityisesti nuoret voivat kuvataiteen avulla luoda kuvia toivosta, rohkeudesta ja muutoksesta, jotka auttavat heitä näkemään tulevaisuuden mahdollisuuksia, toivoa, iloa ja uskomaan parempaan.
8. Sosiaalinen ja kulttuurinen vuorovaikutus
Kuvataiteen ja muotoilun avulla voidaan käsitellä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia teemoja, jotka vaikuttavat nuorten mielenterveyteen. Sosiaalisten ongelmien, kuten syrjäytymisen, koulukiusaamisen tai perhesuhteiden käsitteleminen taiteen kautta voi auttaa nuoria purkamaan niitä turvallisesti ja löytämään tukea vertaistensa kanssa.
Linkit ja lisätiedot:
Lue lisää nuorten mielenterveydestä ja ahdistuksen käsittelystä MTV Uutisten artikkelista ja tutustu Opetushallituksen tiedotteeseen liittyen kännykkäkiellon lakiin koulussa täällä.
Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut tiedotteen, jossa käsitellään taiteen perusopetuksen lainsäädännön ja rahoitusmallin uudistamista. Voit tutustua siihen täällä.
Kohti syksyn hyvinvointia ilolla ja luovuudella!
Maritta Poijärvi
Rehtori
Espoon kuvataidekoulu
maritta.poijarvi@espoonkuvis.fi